Zobacz możliwości portalu TurboRebels

Zobacz sesje zdjęciowe, kalendarz imprez, i wiele więcej.
Zaloguj się, włącz tablicę i wyłącz ten komunikat ;)

Poszukując informacji o iRacing w sieci dość łatwo spotkać się z opinią, że "dla większości to najlepszy symulator na świecie, reszta uważa po prostu, że jest za drogi". Dzisiaj postaram się wam przedstawić, czym ten symulator tak naprawdę jest oraz jak ma się do konkurencji, także jeśli chodzi o koszty.

W recenzji Assetto Corsa napisałem, że jest to wraz z iRacing jedna z dwóch najlepszych produkcji tego gatunku, jednak znacząco różniących się charakterem. Ktoś może zapytać - jakim cudem symulatory mogą różnic się charakterem, skoro z założenia starają się odwzorować takie same warunki? Ano mogą. Różnią się przede wszystkim grupą odbiorców, do których są kierowane. Od początku jednak.

Za iRacing stoją Amerykanie, toteż nie dziwi, że jedną z głównych treści tytułu są wyścigi po owalach, a w szczególności NASCAR. To nie przypadek, bo firmę tworzą m.in. ludzie ze słynnego studia Papyrus, które tworzyło serię symulatorów NASCAR, ale także legendarne Grand Prix Legends. CV mają zatem solidne do tej roboty. Chyba jednak największym zaskoczeniem dla każdego użytkownika będzie pierwszy kontakt z tytułem, który odbywa się w formie... portalu WWW.

Na portalu użytkownika iRacing można zrobić wszystko, co nie jest bezpośrednio związane z samą jazdą. Można wybierać serie wyścigowe, w których chcemy się ścigać, zgłaszać do nich, zmieniać malowania samochodów, kasków i kombinezonu. Mamy tam wreszcie forum użytkowników, stronę z newsami od twórców oraz najnowszymi informacjami o rywalizacji. Można tam też zakładać i dołączać do zespołów, uzyskać pełny wgląd do naszych osiągnięć i postępów w symulatorze. To po prostu bardzo rozbudowany portal społeczności iRacing. Dodam, że nieźle przemyślany i łatwy w użytkowaniu. Jeśli mam być szczery rzecz jest zaskakująco prosta jeśli chodzi o pomysł, przecież obecnie niemal wszystko działa w formie przeglądarkowej. Tutaj takie podejście zwiastuje jeszcze jeden aspekt produkcji, raczej niespotykany gdzie indziej. Otóż po wykupieniu dostępu klient nie zostaje sam z sobą i dostępną zawartością. Tutaj zorganizowanie światowej społeczności, jej rywalizacji i współzależności stoi po stronie dostawców usługi. Tym właśnie iRacing jest - usługą. W jej ramach możecie rywalizować z maniakami z całego świata w sposób zorganizowany i usystematyzowany, piąć się w światowych rankingach i walczyć o swoją pozycję, do zdobycia tytułu Mistrza Świata włącznie. Z resztą za taki wyczyn przewidziane są niemałe nagrody.

Jak produkcja tworzy światową drabinkę i dzieli wszystkich zawodników? Na kilka sposobów. Po pierwsze cała rywalizacja podzielona jest na klasy. Do niedawna był to dwie, czyli: oval i road. Obecnie doszły dwie kolejne dirt oval oraz dirt road wykorzystywane do rallycrossu i wyścigów po błotnych owalach USA. W obrębie każdej z tych klas możemy walczyć o licencje wyścigowe coraz wyższych poziomów, które pozwalają nam na ściganie się w kolejnych seriach. Zaczynamy od statusu Rookie, by uzyskać licencję D i potem aż do A. Dla najlepszych, kwalifikujących się do mistrzostw świata, jest jeszcze status Pro. Do każdego z czterech typów licencji przypisany jest Safety Rating, który jest jednym z kryteriów jakie musimy spełnić, by awansować wyżej. W skrócie jest on uzależniony od liczby incydentów w których bierzemy udział podczas wyścigów. Ostatnim i najważniejszym parametrem przypisanym do każdej z licencji jest iRating. Jest to po prostu ocena naszych umiejętności względem innych graczy na świecie. Jeśli więc mamy iRating na poziomie 1000, a wygramy wyścig z zawodnikami na poziomie 2000, to możemy się spodziewać, że nasz rating mocno podskoczy. W taki sposób budujemy go by ścigać się z coraz lepszymi i szybszymi zawodnikami. Jest jeszcze ttRating, przewidziany tylko do klasyfikacji zawodników z Time Trialach, jeśli ktoś jest zainteresowany samotną walką z czasami.

No dobrze, wiemy już w jaki sposób gra dzieli zawodników z całego świata. Pora omówić jak wykorzystuje ten podział do organizacji wyścigów. Każda z serii ma zaplanowane wyścigi co jedną, dwie godziny, a w najwyższych klasach lub seriach specjalnych jeszcze rzadziej. Oczywiście iRacing daje też możliwość organizacji swojej własnej ligi na portalu i ścigania się z kim chcemy i kiedy chcemy. My jednak skupimy się na oficjalnych seriach "dostarczanych" przez twórców. Do wyścigu naszej serii zgłaszamy się przez portal i albo czekamy na rozpoczęcie, albo trenujemy sobie z innymi zawodnikami i czekamy na otwarcie sesji przed wyścigiem, by do niej dołączyć. Widzimy również ilu innych zawodników zgłosiło się do naszego wyścigu. Twórcy chwalą się ponad 65 tysiącami zarejestrowanych użytkowników. Ilu z nich jest aktywnych? Pewnie sporo mniej, ale nie martwcie się, w większości serii nie będziecie mieli problemu ze startami w oficjalnych wyścigach. Oficjalnych, czyli kiedy na starcie staje minimum 2/3 maksymalnej ilości zawodników. Tylko takie wyścigi liczą się w oficjalnej klasyfikacji i wpłyną na wasze rankingi. W seriach bardzo popularnych jak NASCAR, czy GT3 do wyścigów zgłasza się tylu zawodników, że są w stanie zapełnić kilka list startowych. Co wtedy robi iRacing? Dzieli startujących na klika wyścigów w zależności od ich umiejętności, czyli iRatingu. Dzięki temu w wyścigu trafiacie z reguły na zawodników na podobnym poziomie, ergo macie równe szanse w walce o zwycięstwo. Oczywiście w teorii, bo zawsze są lepsi i gorsi. Niemniej gdybyśmy w każdym wyścigu trafiali na kosmitów robiących okrążenia 3 sekundy lepiej od naszego idealnego, wypoconego, wymuskanego czasu, to łatwo byśmy się zniechęcali. Aktualne obłożenie poszczególnych serii możecie sprawdzić TU. Generalnie ze średnią powyżej 400 możecie być pewni, że serie są już wystarczająco popularne by nie mieć problemów ze znalezieniem wyścigu praktycznie o każdej porze dnia i nocy. Oczywiście są też takie, które mają dłuższe i rzadsze wyścigi, co z założenia obniża im średnią, bo mają stałą grupkę uczestników. Nieco gorzej działa natomiast automatyczny system incydentów, który zlicza je wszystkim biorącym udział, niezależnie od winy. Oczywiście można zgłaszać protesty, a w najwyższych seriach są normalni sędziowie, ale koniec końców trzeba po prostu nauczyć się z tym systemem żyć.

Znamy już całe zaplecze, pora więc odpalić właściwą aplikację iRacing.exe i poczuć z czym to się tak naprawdę je. Wszystkich żyjących złudzeniami od razu uświadomię - iRacing to symulator w każdym momencie, w każdej linijce kodu, korzystający z każdej dostępnej techniki by jakość tej symulacji poprawić. Nie tyczy się to oczywiście oprawy audio-wideo, która nigdy nie była domeną symulatorów, bo też nie jest ich główną treścią. Nie znaczy to broń boże, że iRacing wygląda lub brzmi źle! Wygląda bardzo dobrze, a np. dźwięki silników poszczególnych aut GT3 są bardzo łatwo i wyraźnie rozpoznawalne, do tego brzmią realistycznie. Po prostu nie uświadczycie tu fajerwerków i wodotrysków zaburzających odbiór. Muzyczki w tle, czy efektów specjalnych rozpraszających kierowców, ale nie wnoszących nic do rozgrywki. Stąd brak tu kosmicznych blurów a'la NFS Shift, za to możecie włączyć realistyczne drżenie powietrza nad rozgrzanym asfaltem. Nie będę specjalnie analizował grafiki. bo jest ona po prostu bardzo dobra i w zupełności wystarczająca do symulatora. Ba! Niejeden komputer jest w stanie przydławić, szczególnie że same kokpity są bardzo szczegółowo odwzorowane i możemy w nich powłączać dodatkowe dynamiczne efekty, które zżerają wydajność PeCeta w porażający sposób. Tego natomiast bardzo byśmy nie chcieli, bo płynność wyświetlania przy 100 klatkach na sekundę pozwala na zupełnie inną jazdę niż przy 30 klatkach. Każdy szybko się tego nauczy i jeśli będzie miał wybór to na pewno poświęci jakość grafiki dla lepszego tempa wyścigowego. Generalne pojęcie o wyglądzie iRacing dadzą wam grafiki zamieszczone w tym wpisie, a jeśli niezbyt by was one zachęciły to podpowiem jedynie, że w ruchu wygląda to 10x lepiej, przy czym i tak podczas jazdy nie macie czasu na podziwianie otoczenia. Produkcja cały czas jest rozwijana, tekstury coraz lepsze, a modele robione przed rokiem to zupełnie inna półka niż te sprzed 10 lat. Także postęp jest i nie ma co się bać, że wygląd nie jest tematem, którym twórcy zupełnie się nie zajmują.

Czas wyjechać z boksów na tor. Wszystkie prawdziwe obiekty w iRacing są laserowo skanowane i to z chorobliwą, wręcz maniakalną precyzją. Na torach znajdziecie więc łaty z innego asfaltu, dokładnie tam gdzie są na prawdziwych, dające dokładnie taki sam uskok nawierzchni i... powodujące takie same problemy jak mają prawdziwi kierowcy. Znajdziecie nierówności, tu króluje oczywiście Sebring z nawierzchnią nie wymienianą przez kilkadziesiąt lat. Znajdziecie tarki o różnych profilach i fakturach. Co najważniejsze, znajdziecie dynamiczną pogodę (ale nie zmienne warunki jak np. deszcz). Co to oznacza? Oznacza to, że jadąc po torze możecie wykręcać świetny czas, a jadąc po nim dzień później w innej sesji, możecie nawet się do niego nie zbliżyć. Co się stało? Inny wiatr i jego kierunek, inna temperatura powietrza i asfaltu, do której nasze ustawienia samochodu nie są przystosowane. To wszystko ma znaczenie. Wisienką na torcie jest jednak dynamiczna nawierzchnia toru, wprowadzona kilka lat temu. Otóż nawierzchnia toru w iRacing ŻYJE. Serwer rejestruje każdy przejazd, każdego kierowcy. To oznacza, że tor zmienia przyczepność, nagumowanie i temperatury w zależności od tego którędy rzeczywiście jeżdżą zawodnicy. Skutkiem tego jest, że wyjechanie poza optymalną linię jazdy może się skończyć nagłą, dużą utratą przyczepności. Mało tego, na torze zostają także fragmenty gumy. No po prostu wszystko to, z czym muszą mierzyć się prawdziwi kierowcy. Wierzcie mi, że jest to naprawdę duży skok naprzód w świecie symulatorów, mający ogromny wpływ na rozgrywkę i czasem ją zupełnie zmieniający. Dla mnie wraz z zaimplementowanym modelem pracy ogumienia to prawdziwa rewelacja. Inna półka, dająca zupełnie inne odczucia i doświadczenia. Kierowca musi się uczyć adaptować do warunków, współpracować z torem, a nie wyjeżdża na zbitek sztywnych danych, identycznych za każdym razem. W końcu najważniejszym elementem każdego pojazdu są opony i ich współpraca z nawierzchnią, więc dynamiczny stan toru to dla symulatorów skok na miarę przejścia gier z 2D do 3D. Należy jednak wyjaśnić, że iRacing nie jest pionierem tych rozwiązań, a na rynek wprowadzał je rFactor 2.0. Kończąc ten temat wspomnę jeszcze na przykład możliwości jazdy w zespole, ze zmianami kierowców w wielogodzinnych wyścigach. Kiedy my jedziemy, koledzy z teamu mogą pełnić rolę inżyniera wyścigowego z podawaniem informacji przez radio, czy mechanika i zmieniać nam ustawienia po zjeździe do boksów. To tylko jeden z wielu dodatkowych "ficzerów" i smaczków oferowanych przez produkcję.

No dobrze, ale skoro jest to tak doskonały symulator, to pewnie tylko dla totalnych maniaków, bo nikt inny nie będzie w stanie okiełznać tych samochodów. Bzdura! Właśnie o to chodzi w symulacji, że wszystko dzieje się, tak jak w świecie rzeczywistym. Oczywiście wymaga to treningów, tak jak żaden cywilny kierowca nie wsiada za kierownicę dowolnego samochodu wyścigowego i z marszu nie jest mistrzem. Życie ;) . Jednak w iRacing wszystko to jest przewidywalne, intuicyjne dzięki zbieżności ze znanymi nam prawami fizyki. Nawet największe potwory, które chcą nas zabić przy każdym mocniejszym wciśnięciu gazu, zachowują się przewidywalnie. Dla mnie w iRacing jest je nawet łatwiej opanować niż w Assetto Corsa, czy innych simach. Generalnie wszystkie auta można okiełznać, a nawet dopasować pod siebie, dysponując wiedzą o pracy z ustawieniami samochodu. Nie macie jej? Spokojnie, nie jesteście skazani na porażkę. Community bardzo chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami, więc nie dość, że nawet najlepsi zawodnicy dzielą się swoimi plikami z ustawieniami, to czasem organizują jeszcze szkolenia jak dany pojazd ustawiać. Spokojnie jednak - nikt was od razu nie rzuci na głęboką wodę. Właśnie po to jest cała drabinka i system licencji, by każdy zaczął się uczyć od wolniejszych samochodów, przy których czasem nawet nie ma możliwości wprowadzania żadnych zmian.

Model jazdy iRacing jest najbardziej intuicyjnym, najbardziej responsywnym, dającym wartościowe informacje zwrotne użytkownikowi, z jakim miałem do czynienia. Czy jest dającym największą frajdę? Zależy czego od jazdy wymagacie. Jeśli wymagacie czystego mierzenia się z tym, z czym walczą prawdziwi kierowcy, to nie znajdziecie nic lepszego. Opanowanie samochodu i zerkanie na czasy jak co okrążenie zbliżamy się o 0.2 sekundy do zawodnika przed nami, widząc jak jego tylne skrzydło rośnie nam w oczach, a przy tym zastanawianie się, czy wystarczy nam wyścigu i czy walcząc nie zagotujemy opon na tyle, że po nieudanym ataku zaczniemy tracić, a jeszcze popełnimy błąd i dogonią nas zawodnicy z tyłu. To daje niesamowitą satysfakcję ludziom, którzy pozwolą się wciągnąć w świat simracingu. Trzeba do tego nieco samozaparcia, nie ukrywam. Z robienia rzeczy prostych nigdy nie będziecie mieli takiej satysfakcji jak ze zdobywania nowych umiejętności i radzenia sobie z problemami, które wydawały się nie do przejścia. Jeśli przy tym traficie na stawkę dobrych kierowców, pamiętających że to symulator i jeżdżących z szacunkiem do przeciwnika - niesamowite emocje gwarantowane. Oglądając potem powtórkę i patrząc jak jedziecie, atakujecie i wyprzedzacie dokładnie tak samo, jak robią to prawdziwi zawodnicy, nie posiadacie się ze szczęścia. Naprawdę!

Podsumowując wrażenia z jazdy: Fizyka i złożone mechanizmy iRacing gwarantują najlepsze odwzorowanie realiów jakie kiedykolwiek było nam dane. Jeśli tylko jesteście w stanie nieco popracować nad swoimi umiejętnościami i stawić im wyzwanie, to w zamian dostaniecie gigantyczną satysfakcję. Opisywanie tego jak się jeździ to niemal jak opisywanie wyglądu obrazów Picassa. Po prostu każdy musi zobaczyć, by zrozumieć. Tu każdy musi poczuć na kierownicy, by się przekonać.

Ciąg dalszy na 4 kółka i nie tylko...

Komentarze (13)

Michał Mowad
1.03.2018
22:00

Michał Mowad napisał

Niby sie da na padzie. Ale jak sie wylaczy asysty i da realizm na realny to nie wiem czy sie da pojezdzic. Zreszta widac to w tabeli rekordow torow, ze prawie wszystkie czolowe czasy nie sa zrobione na padzie. W sumie fakt, ze pc da sie ustawic w opcjach tak zeby byl bardziej arcadowka, ale przy kierownicy i wylaczonych asystach i wlaczonych uszkodzeniach ja odbieram ja calkiem realnie.

4 kółka i nie tylko
1.03.2018
12:55

4 kółka i nie tylko napisał

Michał > Cóż PC to nie symulator, tylko... erm... no "realistyczna gra wyścigowa". Czyli gra udająca, że jest realistyczna ;) . Sam sobie z resztą możesz odpowiedzieć na pytanie jakim gra jest symulatorem, jeśli da się na niej ścigać na padzie, który ma co najwyżej kilka stopni wciśnięcia przycisku, gdzie kierowca ma do dyspozycji cały ruch pedałów i kilkaset stopni obrotu kierownicy. Z jakiegoś powodu prawdziwymi samochodami nie kieruje się przyciskami ;) .

Michał Mowad
1.03.2018
11:53

Michał Mowad napisał

Ja od lat zagrywam sie w project cars. Mam slaby net zeby grac przez siec i w pc gra sie calkiem przyjemnie w trybie single, grales moze? Bo jestem ciekawy jak to wypada w porownaniu do iracing i asseto corsa? Ja nie gralem w te dwie, wiec nie mam porownania, ale zdarza mi sie pojezdzic po torze prawdziwym samochodem i model jazdy w PC mi odpowiada. Zwlaszcza w dwojce sie poprawil, w jedynce troche musialem powalczyc z ustawieniami ff zeby czuc co trzeba, ale w pc2 dziala od poczatku super. Jest dynamiczna pogoda i w drugiej czesci pieknie sciaga auto jak wjedzie sie w stojaca wode. Za to model jazdy w rallycrosie dla ktorego tak na prawde kupilem dwojke jest jakis nie realny i tu jak dla mnie gra polegla.

4 kółka i nie tylko
27.02.2018
20:34

4 kółka i nie tylko napisał

Bartek> Duże znaczenie ma sama kierownica. To prawda. Drugi temat to software. Dlatego też w sieci jest sporo "dyskusji" tłumaczących niektórym, że nie wystarczy w nazwie gry dodać wyrazu SYMULATOR, by nim rzeczywiście była. Główny parametr symulatora to właśnie ilość informacji zwrotnych jakie otrzymujesz i ich jakość. Barierą po drodze jest sprzęt i choć wydaje się, że kierownica to kierownica, wierz mi że różnice bywają kolosalne. Nawet nie na samym kole kierownicy, ale i na pedałach! Prędkość czuć, może nie w taki sposób jak w prawdziwym samochodzie, ale zdecydowanie czuć.

Bartek Lemik
27.02.2018
15:49

Bartek Lemik napisał

Nigdy nie miałem okazji spróbować takiej zabawy, ciekaw jestem jak na samą jazde wpływa brak odczuwania bodźców zewnętrznych (przeciążeń, uczucie jazdy na granicy przyczepności, brak odczuwania prędkości_)Czy w takiej grze da się naprawdę wyczuć auto? Może to zależy właśnie od kierownicy?

4 kółka i nie tylko
27.02.2018
14:59

4 kółka i nie tylko napisał

Marcin > nikt nie powiedział, że grając w CS stajesz się lepszym żołnierzem, natomiast jeżdżąc w iRacing, czy innych simach z górnej półki zdobywasz wiedzę przydatną, przy autentycznej jeździe samochodem wyczynowym ;) .

Marcin Górnicki
27.02.2018
13:27

Marcin Górnicki napisał

Ten iRacing to jak Counter Strike. Jak chcesz być dobry, to w sumie tylko w to grasz, bo tu już jest wyższy poziom zaawansowania.

4 kółka i nie tylko
27.02.2018
09:15

4 kółka i nie tylko napisał

Kacper > Dokładnie dobra kierownica to tak 1000 zł, ale moja jest z 2008 roku i dalej w zupełności wystarcza i pracuje bezproblemowo ;)  . Patrząc w drugą stronę przy porównaniu z maniakiem filmów, można policzyć ile kosztuje drugi telewizor albo telewizor 4K!

Marek Paszycki
26.02.2018
22:56

Marek Paszycki napisał

Symulator mojego dzieciństwa...

Kacper Doomny
26.02.2018
14:29

Kacper Doomny napisał

Dla miłośnika ścigania się, 500 PLN rocznie to nie jest majątek. Policzmy na szybko. 500/12= ok. 42 PLN. Za miesiąc Netflixa na dwa ekrany i bez 4K płaci się 43 PLN. Jeśli więc ktoś ma hopla na punkcie wirtualnego ścigania się, to nie kosztuje to jakiś oszałamiająco wielkich pieniędzy.
Inna sprawa, że pewnie za kierownicę trzeba dać przynajmniej tysiaka, ale to zakup jednorazowy i na całe lata.

Dominik Chmieloo
26.02.2018
14:18

Dominik Chmieloo napisał

To fascynujące jak dokładnie i szeroko został potraktowany cały temat wirtualnego ścigania się. To chyba jednak za złożone i skomplikowane jak na moje możliwości...

Michał Mowad
25.02.2018
15:55

Michał Mowad napisał

Fajny opis, dotychczas obiło mi się o uszy tylko, że to całkiem udana produkcja, ale nie wiedziałem, że to jest tak rozwinięte. Ale jednak drogie jak na polskie płace.

Leszek Rudnicki
24.02.2018
19:30

Leszek Rudnicki napisał

Fajne ;) 

POZOSTAŁE KOMENTARZE (13)